U bent hier: Clubinfo

Clubinfo

Links naast deze tekst ziet u een overzicht van bestuur en commissies.

Het ontstaan van SV Ens

In 1951 kende het dorp Ens 25 à 30 huizen en een werkkamp. Als één van de eerste verenigingen in het dorp werd voetbalvereniging Ens opgericht. Het eerste veld lag waar nu de voormalige Hervormde kerk staat. Gevoetbald werd er vooral op de zondag. Twee jaar later verhuisde de voetbalvereniging Ens (V.V. Ens) naar het nieuwe veld, gelegen op het stuk waar nu de scheiding oude Sportweg - nieuwe Sportweg is. Inmiddels was er ook een aparte zaterdag-vereniging actief onder de naam Nop Boys.

Na jaren van Nop Boys en V.V. Ens kwam toch het woord fusie weer ter sprake. Iedereen wist dat het beter zou zijn, maar dat gevoelig lag was ook bekend. Eerste wilde V.V. Ens niet praten en later was het Nop Boys die niets zag in een samengaan. Albert Hilbrands (volgens Mart Wink misschien wel de beste voetballer van Ens, die nooit voor Ens gevoetbald heeft, omdat hij als meester aan de openbare school niet kon/wou kiezen) nam het initiatief voor een fusie in 1977 en dat lukte ook uiteindelijk.

Inmiddels waren er nieuwe kleedkamers gebouwd en de kantine in eigen beheer, die door Verburg werden gepacht. In de tachtiger jaren werd er door een meisjeselftal en een dameselftal deelgenomen aan de competitie. En nog steeds zijn er veel meisjes en dames actief bij S.V. Ens.

Bij de heren kreeg de zaterdag prioriteit, maar men kon blijven kiezen voor voetballen op zondag. De jeugd koos steeds meer voor zaterdag, en uiteindelijk werd ook de zondagafdeling opgeheven rond 1988. Goede voetballers uit Ens probeerden het ook wel eens hogerop. Geert Cornelis ging naar Go Ahead Kampen, Henk Sleurink naar Y.V.V., Harry Eringa en Martin Jansen speelden verdienstelijk voor DOS Kampen, Pascal Cohen kwam uit voor Genemuiden en Spakenburg en Arjan Veld speelde bij Heerenveen en Heracles.

In 2005 hebben de kantine en de kleedkamers een forse update gehad. De nieuwe kleedkamers zijn gekoppeld aan de kantine en er is een bovenverdieping op gekomen waar een kinderopvang is gevestigd. In 2014 is het oude trainingsveld (1e veld) omgetoverd tot een kunstgrasveld, welke te gebruiken is voor trainingen en wedstrijden en tevens als hoofdveld functioneert.